06-1919.2373 copy@josienfrinking.nl
Selecteer een pagina

Wanneer ik met een ondernemer een gesprek aanga, dan start direct het creatieproces. De suikerspinmachine in mijn hoofd begint dan te draaien. Losse, dansende draden die ontstaan, vinden hun weg naar elkaar. Verbinden. Gaan een eenheid vormen.

Wanneer die draden niet verbinden, dan klopt ook meestal het idee of het plan niet. Dat gebeurt bij jou ook. Maar durf je daar ook op te vertrouwen? Dat mag namelijk.

Van de 100 ideeën zijn er vaak maar 10 bruikbaar en slechts één uitvoerbaar. Levensvatbaar. Maar daar heb je wel eerst die 100 ideeën voor nodig dus.
Die ideeën zijn allemaal potentiele draden. Waarvan er dus 99 niet de winnaar zijn.
In ieder geval niet nu.

Nieuw leven creeren

Kloppen de draden wel, dan vindt er verbinding plaats. Door logica. In liefde zoeken ze elkaar op. Willen samen zijn. Versmelten. Om geboren te worden. Begeleid te worden. Om tot volle groei te komen.

Schrijven is wellicht de beste vergelijking met ondernemerschap. Je hebt een idee. Dat begint te leven in je hoofd. Wordt een verhaal. Je raakt zo enthousiast dat je niet meer kan stoppen eraan te denken. En zonder verder nadenken ga je gewoon schrijven. Dat verhaal creëren. Gewoon doen.

En dan, loop je vanzelf ergens vast. Of tegenaan. In je verhaal. Of je plan. Tegen de logica. De volgorde. De verkeerde weg. Volgende stap? Hoe nu verder?

Zo werkt het met schrijven. Zo werkt het met ondernemerschap. Vroeg of laat loop je tegen een heleboel vragen of muren aan. Of tegen jezelf. Tegen professionalisering. Of structuur. Of een gebrek aan organisatie. Vooruitgang. Groei. Ontwikkeling.

Let it flow

Wanneer het niet meer vloeit, wanneer je vastloopt, dan is de oplossing vaak heel simpel: Maak een paar passen achterwaarts. In de schrijfwereld heet dit: Kill your Darlings. Schrappen.

Eén van de meest waardevolle cursussen die ik heb gevolgd op het gebied van schrijven is Scenario Schrijven. Scenarioschrijven is enorm technisch, minimalistisch, met heel weinig woorden heel veel laten zien. Het is structuur aanbrengen. Je werk in stukken breken. Die weer in scenes hakken en flink veel schrijven en schrappen. Schrijven is een spier. Tenslotte.

Je kan nog zulke mooie scenes, geweldig mooie dialogen bedenken, maar als je vastloopt, dan is het zaak om al die mooie en geweldige woorden, gewoon weer te schrappen. Bye.

De Easy Jet way

Want schrijven is durven. Net als ondernemen. Je spier trainen. Uithoudingsvermogen.Doorzetten. Trainen. Marathon werk. En de volgende dag gewoon weer opnieuw.

Schrijven is schrappen. Ondernemen ook. Easyjet schiet mij als eerste te binnen. De eerste baanbrekende Kill your paper-darlings. Yeah! Bye bye papiertjes, files en dossiers. Allés online. Papierloos. Wat een doorbraak. Heerlijk.

Durven schrappen. Met een echte ondernemersmentaliteit moet schrappen geen probleem zijn. Het is durven loslaten. Het effect van loslaten zien. Zodat iets beter kan ontstaan. Je vindt namelijk nog iets beters. Daar moet je op vertrouwen.

Snoei die boom!

Zoals je ook de dode takken van een boom zou snoeien, opdat de boom beter kan groeien. Gezond kan zijn. Doe je dat niet, dan geeft de boom vrijwel al zijn energie aan deze dode takken. Ten kostte van de gezonde takken. De jonge takken. Potentiele takken. Zuurstof. Verspilling. Stress. Ten koste van de groei van de boom zelf. Zielige boom.

Zo werkt het ook met het schrijven van een verhaal of een tekst. Zo werkt het ook in een onderneming.

Bij scenario schrijven is het zo dat je werkt met scenes. Je deelt je verhaal op in stukken. Die je kan zien als de P’s van een onderneming (product, prijs, plaats, promotie, personeel). En in iedere scene gebeurt er iets. Wat gevolgen heeft, voor de andere scenes. Alles heeft een functie heeft. Zonder functie, of reden mag iets niet bestaan. Het moet bestaansrecht verdienen. Heeft het nodig. Net als een onderneming. Waarom heeft jouw bedrijf bestaansrecht bijvoorbeeld?

Met respect voor de eigenheid van je bedrijf

Bij scenarioschrijven mag niets beschrijvend zijn. Je mag de creativiteit en het talent van de acteur niet afpakken. Het werk voor de regisseur niet gaan doen. Ga daarom ook niet voor je klanten teveel invullen. Of voor ze denken. Ook in je content marketing. Niet je diensten beschrijven. Maar een verlangen creëren. Genoeg ruimte, verlangen en behoefte aan je klant overlaten.

Loop je rond met frustraties omdat je vastloopt in je bedrijf? Wil je keuzes maken, ben je toe aan schrappen? Of heb je een fijne content schrijver nodig? Neem contact met mij op. Ik help je er graag bij.