06-1919.2373 copy@josienfrinking.nl
Selecteer een pagina

Future Proof – We leven in een fantastisch tijdperk, waarin we ons meer en meer bewust worden van wie we zijn, als mens, als ondernemer en als organisatie. Wie wil je zijn als bedrijf? Wat vind je belangrijk? En waar wil je als organisatie aan bijdragen? Hedendaagse vragen die voor het bestaansrecht en de toekomst van je bedrijf steeds belangrijker – noodzakelijk zelfs – worden.

De wereld wordt steeds sneller

Waar we in de vorige eeuw gemiddeld 2 – 7 dagen nodig hadden om een brief van A naar B te versturen en geldstromen ook dagen onderweg konden zijn, zo is tegenwoordig vrijwel alles toegankelijk, beschikbaar en dichtbij.  Future proof: Geld kan 24 uur per dag waar ook ter wereld gepind worden. Betalen doe je met je phone. Beeld-telefoneren is gratis. En voor internationaal zakendoen hoef je je koffer niet meer te pakken. Computer. Verbinding. Gaan. Zelfs je kantoor hoef je er niet voor uit.

We kunnen allang niet meer zonder het internet en deze technologieën. Ook kunstmatige intelligentie neemt een steeds belangrijkere plek in. Het zijn innovaties van bedrijven die de wereld steeds verder avanceren en versnellen.

De impact van organisaties expandeert

Een chat bot biedt antwoord op veel gestelde vragen. Een telefoonsysteem screent en filtert gesprekken. En de klantenservice van menig bedrijf wordt ook ’s avonds en in het weekend bemand – al dan niet het klokje rond, via een helpdesk in India.

Startups zoals Uber (vervoer: 2009), Airbnb (overnachting: 2008) en Spotify (muziek: 2006) stapten in een bestaande en sterk concurrerende markt. Markten die het zwaar hadden tijdens de crisis zijn door deze miljardenbedrijven in afzienbare tijd future proof gemaakt.
Wat doen zij? Anders? Het zijn technologie bedrijven.

Delen is zeg maar future proof

Geinig is bijvoorbeeld dat Airbnb (begonnen als ‘luchtbed en een ontbijtje’), tegenwoordig de grootste ‘hotelketen’ ter wereld is. Zonder ook maar één hotel te bezitten. Nieuwe bedrijven bezitten niet. Ze bieden oplossingen. Verbetering. Voorbereid op de toekomst. Future proof dus. Het zijn innovatieve bedrijven die hun verdienmodel hebben gebaseerd op het verbeteren van een verzadigende, of een ingekakte markt.

Overal is ruimte voor vernieuwing, verbetering en kostenbesparing. Overal.

Eenvoudig. Beter. Simpel. 

Het zijn niet alleen zo dat deze tech-bedrijven de wereld slimmer maken. Het is ook de missie erachter: van betekenis willen zijn. Iets daadwerkelijk beter, eenvoudiger, simpeler willen maken. We worden steeds slimmer. Bewuster. En intuïtiever. We vertrouwen meer op ons gevoel en we willen verbinden met elkaar.

Nieuwe generaties (Millenials en Omega’s) willen niet profiteren van de aarde, ze willen bijdragen aan het behoudt ervan. Ze willen iets moois, iets goeds achterlaten. Zij zijn de toekomst en daar wil je als organisatie op kunnen anticiperen. Daar hoeft niet eens zo heel veel voor te gebeuren, maar een dikke auto van de zaak als lokkertje of bonus, dat werkt niet meer.

Niet meer, meer, maar goed doen

Medewerkers willen zinvol werk doen. En ruimte krijgen voor ondernemerschap. Ze willen zich kunnen ontwikkelen. En meedenken aan vernieuwing. Het kapitaal van nu is Social Capital. Human Capital. Menselijk kapitaal. Daar zit de werkelijke winst.

Als er één prachtige ontwikkeling en bezinning uit de financiële crisis is voortgekomen, dan is het wel het besef dat een duurzame manier van werken meer oplevert en meer toekomstbestendig is, dan alleen geld, omzet en winst. Dat ‘people over profit’ de echte ‘profit’ oplevert.

Social Capital

Gelukkige medewerkers zijn productieve medewerkers. Die zijn minder vaak ziek, kosten minder, zijn creatiever en dragen daarom veel meer bij. Dat is een duurzaam fundament. En het is wat de werkelijke betekenis van winst is. Wil jij met jouw bedrijf groeien en innoveren? Is het tijd om te ontdekken welke groeikansen en mogelijkheden er zijn voor jouw organisatie? Kijk dan wat een Masterclass Praktisch Organiseren jou op kan leveren. Of neem direct contact met mij op. Ik help je graag verder.