06-1919.2373 copy@josienfrinking.nl
Selecteer een pagina

stoel_ meditatieMeditatie is bedoelt om je mentale geest zodanig te trainen, dat jij baas bent over je geest en je gedachten, in plaats van je geest en je gedachten de baas spelen over jouw handelen.  Er zijn eigenlijk vier dingen die tijdens meditatie kunnen gebeuren:

1. Gedachten

Dit is één van de redenen waarom mensen mediteren. Wanneer je niet gewend bent om af en toe rust te nemen en je interne dialoog te laten voor wat het is, dan word je onrustig. Je gedachten worden onrustig en gaan je parten spelen en nog erger, je gaat je gedachten geloven en aanzien voor waarheid.

Wie begint met mediteren kan moedeloos worden van de hoeveelheid (turbulente) gedachten en de onrust die dan ‘ineens’ door je hoofd schieten. Je kan de neiging krijgen om te stoppen met mediteren, je ogen te openen en weg te lopen.

Wij hebben allemaal gedachten, de hele dag door. Gemiddeld hebben we zo’n 70.000 gedachten per dag. Je gedachten zijn één grote conversatie in je hoofd. Dit zijn gedachten over werk, over personen, over telefoontjes die je moet plegen, de e-mails of rekeningen die nog betaald moeten worden, over conversaties of dialogen die al dan niet bestaan en gedachten over wat anderen van ons vinden. Wij zijn zeer sterk naar buiten gericht en alles wat we zien, horen, ruiken, proeven en ervaren slaan we bewust of onbewust op.

2. Loslaten van stress

Meditatie is één van de meest effectieve manieren om te ontspannen. Zowel geestelijk als lichamelijk laat je door meditatie deze spanning en stress los. Op lichamelijk niveau kan dit een tinteling zijn in je armen of benen, of je kan ineens een schokje krijgen. Je kent dit schokje vast wel, het is hetzelfde schokje vlak voordat je in slaap valt. Het voelt letterlijk alsof je ‘valt’. Die schok is het loslaten van lichamelijke stress. Je bereikt een dieper niveau van rust.

Het gevoel hebben dat je uit je lichaam treedt is ook een vorm van stress loslaten. Overigens, uit je lichaam treden gebeurt niet, dat is je geest die je voor de gek houdt.

Ook kriebel op ons hoofd, neus, onder de voeten, zijn allemaal tekenen van lichamelijke stressontlading. Indien je tijdens meditatie kriebel hebt aan je neus, kriebel dan gewoon even, zodat het over is. Je kan dan weer verder gaan met je meditatie.

3. In slaap vallen

Het is heel normaal om tijdens meditatie in slaap te vallen. Dit is helemaal niet erg. Je doet ook niets verkeerd. In slaap vallen tijdens meditatie is namelijk ook een vorm van stress loslaten. Het betekent dat je lichamelijk en geestelijk gewoon extra rust nodig hebt.

Leuk weetje: een half uur mediteren staat gelijk aan ongeveer tien uur diepe slaap. Wie dagelijks of regelmatig mediteert heeft daarom minder slaap nodig. Dat half uurtje levert dus veel rendement op!

4. In contact met Puur bewustzijn

Tot slot, het uiteindelijke en ultieme doel van meditatie is in contact komen met je pure bewustzijn. Steeds meer leren wie je werkelijk bent en wat je echt wilt in dit leven.

Wil je optimaal profiteren van meditatie dan gebruik je een persoonlijke mantra, Je herhaalt je mantra in stilte zodat je geen aandacht kan hebben voor je gedachten en je mentale geest. Er komt een moment dat je nergens aan denkt, niet in slaap gevallen bent, geen mantra herhaalt en geen emotie ervaart. Dat moment is het contact met je pure bewustzijn en je pure intuïtie. Het is een fractie van een seconde. En wanneer je erover nadenkt ben je er al niet meer.

Dit is het contact met je pure ziel, je pure bewustzijn of je creatieve veld. Het is dat deel van jezelf waar je inspiratie vandaan haalt (wat je ‘ingegeven wordt) en waar dus ieder besef van tijd, ruimte en gedachten niet bestaat.

Dit proces van ‘ voorbij je gedachten gaan’  heet transcendentie. Onbewust ervaren we dit moment een aantal keer per dag. Het is bijvoorbeeld het moment waarop je ’s ochtends wakker bent voordat je daadwerkelijk ontwaakt. Het is het moment vlak voordat je een ingeving krijgt. Het is het moment dat je van A naar B fietst en ineens merkt dat je er al bent, zonder dat je dit in de gaten had. Je was even heel ergens anders, zo lijkt het.

Het is een fractie van een seconde, maar het effect dat het op je leven heeft is oneindig groot. Dit is waar meditatie om draait, maar dan niet onbewust, maar getraind, zodat je steeds meer intuïtie en hoger bewustzijn ervaart.

Het gevolg is dat je leven eenvoudiger, luchter, vrolijker, gezonder en op alle fronten succesvoller wordt.

Tips

De ervaringen en het resultaat dat je tijdens meditatie ervaart, hangen af van hoe je lichamelijk, psychisch, emotioneel en fysiologische gezondheid. Er is geen goed of fout. Het is ook geen competitie, je hoeft je met niemand te vergelijken. Het belangrijkste is dat jij in jouw tijd zit en dat is goed. Het is verleidelijk om te gaan concentreren, maar dat is juist het tegenovergestelde van ontspanning. Loslaten en overgave, alsof je op een luchtbed op een stille oceaan dobbert.